Audi Aalborg

Audi Q8 concept – luksus-SUV i coupédesign

På North American International Auto Show (NAIAS) 2017 præsenterer Audi konceptbilen Audi Q8 concept. Q8 concept er et elegant alternativ til en klassisk SUV's robuste fremtoning og kombinerer SUV-typiske pladsforhold med en coupés emotionelle linjeføring. Fremdriften kommer fra en kraftfuld og samtidig yderst effektiv plug-in-hybriddrivlinje med en systemydelse på 449 hk (330 kW) og et drejningsmoment på 700 Nm. Konceptbilen er grundlaget for en serieproduceret model, som Audi lancerer i 2018. 

Med en længde på 5,02 m har Audi Q8 concept en imponerende fremtoning i luksusklassen. Takket være en akselafstand på 3 m har konceptbilen masser af plads til passagerer og bagage. Til trods for den coupétypiske faldende taglinje er der også rigeligt med lofthøjde og skulderplads til bagsædepassagererne. I cockpittet fungerer det nye betjeningskoncept ved hjælp af store touchscreens fuldendt med den nyeste udgave af Audi virtual cockpit og et avanceret head-up-display. Sidstnævnte gør brug af intelligent augmented reality-teknologi, hvor den virkelige og den virtuelle verden smelter sammen.

”Q8 concept er en Audi i absolut topform. Den demonstrerer styrkerne ved vores mærke, både når det gælder teknologi og design, og giver et fingerpeg om en fremtidig luksusklasse-SUV i serieproduktion”, siger Dietmar Voggenreiter, som er AUDI AG’s øverste chef for salg og marketing. ”Med dens næste generation af visnings- og betjeningsløsninger sikrer vi, at kunderne kan opleve opkoblingsmulighederne på en helt ny måde.”

En luksuslounge til fire personer – kabinen

 Kabinen i Audi Q8 concept byder på overdådige pladsforhold til fire personer og deres bagage til en ferietur. Bagagerummet rummer 630 l. Lange, spændte linjer giver cockpittet en sportslig og samtidig elegant atmosfære. Næsten svævende over midtertunnellen er der en konsol til shift-by-wire-gearvælgeren. Med det kan føreren betjene den 8-trins tiptronic-gearkasse rent elektronisk. Konsollens design minder om bagenden på en sejlbåd.

Wrap-around-elementet begynder i fordørene: Denne store, vandrette bue forløber langs forrudens nederste kant og omkranser førerens og forsædepassagerens pladser, uden at det bliver for trangt for personerne i bilen. Sportssæderne er – ligesom de to enkeltsæder bagi – sammensat af segmenter, der virker som separate, geometriske elementer, lige fra de markante sidestykker til hovedstøtterne. Et vandret aluminiumselement inddeler ryglænene på højde med rudernes kantlinje.

Instrumentpanelet med dets udprægede vandrette udformning sænkes trinvist ind mod kabinen. De centrale betjenings- og visningsflader er integreret i det såkaldte black panel – et sort tværbånd i højglans med aluminiumsindlæg som indfatning. Når den er slukket, er skærmen integreret usynligt i fladen, hvilket giver linjerne et harmonisk flow. Når displayet er i brug, passer det perfekt til designlinjen. I området ved forsædepassageren omslutter bilens black panel et grafisk iscenesat quattro-logo. De pileformede dekorindlæg i dørene viderefører det udtryksfulde design. De heri integrerede, elegante aluminiumslister fungerer som dørhåndtag. Når det er mørkt, oplyser LED-lysledere kabinen med hvidt lys.

Farverne og materialerne i Audi Q8 concept giver et køligt og sportsligt præg. Et highlight er den tredimensionelle, tekniske profil på instrumentpanelet, dørene og bunden. Højglanspolerede kulfiberelementer med en ny, abstrakt struktur samt lister og rammer af aluminium giver et markant præg. Deres børstede finish er forholdsvis mørk. Fra loftbeklædning og hen til midtertunnelkonsollen bliver farverne lysere og lysere – i trinvise grå toner fra stålgrå til pastelsølv.

De tekniske materialer i Audi Q8 concept udgør en kontrast til de bløde overflader. Materialet til sæderne er en kombination af læder af typen Feinnappa og nubucklæder, begge i farven pastelsølv. Indtrækket er trukket rundt om det element, som inddeler ryglænene – her bliver indersiden til ydersiden. Hovedstøtterne er betrukket med struktureret stof, som rent farvemæssigt minder om læderelementerne.

Touchscreens og avanceret head-up-display – betjening og visning

Den elegante kabinearkitektur i Audi Q8 concept smelter sammen med et banebrydende koncept til betjening og visning. Informationerne og kommandoerne kommer for størstedelens vedkommende via touch-displays, som suppleres af Audi virtual cockpit future og et avanceret head-up-display. Alle visninger præsenteres i et nyt, digitalt design, som på en konsekvent måde koncentrerer sig om det væsentligste.

Det såkaldte kontaktanaloge head-up-display projicerer vigtige visninger op på forruden direkte i førerens synsfelt og placerer dem dermed øjensynligt i de virkelige omgivelser. Eksempelvis vises en navigationspil på samme position som en ægte pil på vejen – et eksempel på intelligent anvendelse af augmented reality. Også når det gælder anvisningerne fra førerassistentsystemerne smelter den virtuelle og den virkelige verden sammen.

Audi virtual cockpit future med en opløsning på 1920 x 720 pixels udfolder takket være nye funktioner nu endnu mere dynamik og viser grafikker endnu mere detaljeret. I visningsindstillingen Auto har det 12,3” store TFT-display masser af plads til kort, lister og ekstra informationer. Kortvisningen oppefra synliggør den rute, man kører, og når man zoomer ind, skifter visningen til den aktuelle position og omgivelserne i 3D. Via knapperne på rattet kan føreren skifte til indstillingen Performance – nu ses viserne til speedometeret og powermeteret på en perspektivisk og tredimensionel måde.

Alle andre skærme i Audi Q8 concept er touchscreens. Den store styrke ved dette princip er den direkte, hurtige og intuitive betjening. Føreren kan vælge alle funktioner lige dér, hvor han ser dem. Takket være touchscreens har Audi desuden kunnet reducere antallet af knapper, kontakter og betjeningsarme. Det gør, at interiørets design virker endnu mere klart og stramt.

Til styring af infotainment og bilindstillingerne bruges MMI-skærmen, som er placeret centralt i instrumentpanelet. Det skråt udformede område af midterkonsollen omfatter et display til klimareguleringen. Når føreren betjener det, hviler håndleddet på komfortabel vis på den lave gearvælger til den 8-trins tiptronic. Når sensorerne i sædet registrerer, at der er en forsædepassager med i bilen, vises klimareguleringen til vedkommende på den tilhørende touchscreen. Hvis føreren kører alene, er denne funktion ikke tilgængelig. En anden touchscreen er reserveret til lysfunktionerne.

Stærk og yderst effektiv – drivlinjen

Når det gælder drivlinjen og undervognen, gør Audi Q8 concept brug af teknologier, som allerede anvendes i serieproduktionen. De beviser endnu en gang deres værd i konceptbilen. Plug-in-hybriddrivlinjen kombinerer sportslige præstationer med stor effektivitet. Forbrændingsmotoren er en 3.0 TFSI, som yder 333 hk og leverer et maksimalt drejningsmoment på 500 Nm. Elmotoren genererer en ydelse på 136 hk (100 kW) og 330 Nm. Den er sammen med en omskifterkobling integreret i den 8-trins tiptronic. Det samlede system kommer op på 449 hk (330 kW) og et drejningsmoment på 700 Nm. Dermed accelererer Audi Q8 concept fra 0-100 km/h på 5,4 sek., og tophastigheden er 250 km/h. I henhold til den gældende norm for plug-in-hybridbiler kører den i NEDC-cyklussen hele 43,5 km pr. liter brændstof, hvilket svarer til 53 g CO2 pr. kilometer.

Litium-ion-batteriet, som er placeret i bagenden, består af 104 prismatiske celler. Med en kapacitet på 17,9 kWh giver det mulighed for en elektrisk rækkevidde på op til 60 km, og den samlede rækkevidde inklusive TFSI-motoren udgør op til 1.000 km. En komplet opladning med en effekt på 7,2 kW varer ca. 2½ time.

Under kørslen regulerer hybridstyringen Audi Q8 concepts driftstilstande på en intelligent og fleksibel måde: Luksus-SUV'en kan afhængigt af situationen køre i boost-funktion, rullefunktion eller rekuperere. Hybridstyringen modtager hertil yderst detaljerede informationer om nærområdet fra den forudseende effektivitetsassistent, der som standard understøtter føreren. Informationerne omfatter også rutedataene fra navigationssystemet og Car-to-X-tjenester fra Audi connect.

Ligesom start-stop-systemet styrer føreren også systemet Audi drive select via en prismatisk satellitknap på rattet med flad bund. Her kan man vælge mellem tre køreindstillinger: Indstillingen ”EV” prioriterer elektrisk kørsel, mens hybridstyringen i vidt omfang frit vælger driftstypen i indstillingen ”hybrid”. I indstillingen ”battery hold” gemmes den tilgængelige elektriske energi til et senere tidspunkt.

Hightech fra serieproduktionen – kraftoverføring og undervogn

 Kræfterne fra hybriddrivlinjen i Audi Q8 concept overføres suverænt til vejen via det permanente firehjulstræk quattro. I grænseområdet i sving arbejder det sammen med torque vectoring. Dette system bremser de inderste hjul i svinget minimalt, hvilket øger dynamikken og stabiliteten yderligere.

Også når det gælder undervognen med den brede sporvidde, gør den tekniske konceptbil brug af topmoderne løsninger fra serieproduktionen. adaptive air suspension sport – luftaffjedringen med reguleret støddæmpning – giver mulighed for et stort spillerum mellem blød cruising og sprøde og stramme køreegenskaber. Derudover kan den indstille frihøjden i to forskellige trin med en højdeafstand på 90 mm, så undervognen altid er i det optimale niveau. For- og bagakslen er opbygget som lette femleddede konstruktioner.

På de store fælge i størrelsen 11J x 23 monterer Audi dæk i størrelsen 305/35. De fem Y-eger, som er drejet ind i hinanden, har en elegant, tredimensionel og kraftfuld fremtoning. Audi Q8 concept er desuden udstyret med kraftige keramiske bremseskiver med en diameter på 20”.

 

Dynamiske linjer og digital Matrix-laserteknologi – fronten

Allerede forfra virker den 2,04 m brede Audi Q8 concept imponerende. Det centrale element er den ottekantede singleframe med gitterindsats i bikubestruktur. Den har en markant udformning og er væsentligt bredere end på de aktuelle seriemodeller fra Audi. Seks lodrette dobbeltlameller udgør strukturen i kølergrillen og understreger samtidig dens højde, mens omkransningen er lakeret i kontrastfarve. De yderste luftindtag har et dybt og dynamisk præg på samme måde som indtag til turbiner. En markant spoilerliste af aluminium udgør afslutningen nederst på stødfangeren.

De smalle og kileformede forlygter på Audi Q8 concept er integreret i bilens ydre på en progressiv måde og udformningsmæssigt forbundet med luftindtagene ved siden af. De enkelte lygteenheder er forsynet med et dækglas, men forlygterne har som helhed en åben udformning. Derfor forekommer de at svæve frit. Deres lygtehuse, som er fremstillet af aluminium, viderefører singleframe-formen. Den klare geometri giver Audi Q8 concept et beslutsomt blik. Nærlys og fjernlys gør brug af den digitale Matrix-laserteknologi, som understreges af en X-formet blå laserlyssignatur. Lysstrålen er inddelt i over 1 million pixels og oplyser vejen i høj opløsning og med en præcis tilpasning. Under kanten på motorhjelmen sidder der en smal LED-lysleder med det dynamiske blinklys og dagskørelyset. Den omslutter forlygterne yderst, hvor dens ribber danner en ny e-tron-signatur. Samtlige lysfunktioner realiseres på en dynamisk måde.

Atletisk og kraftfuld – set fra siden

Silhuetten på den tekniske konceptbil fra Audi virker også spændingsfyldt. Dørene har ingen ruderamme og bidrager dermed til den lave taglinje. Audi Q8 concept måler 1,70 m i højden. Alle karrosseriets linjer stiger dynamisk hen mod bagenden – siderudernes underkant, skuldrene, Dynamic Line og panellinjen. Overfladerne på skærmene, dørene og sidedelene har en atletisk udformning. Det nederste område på dørene danner en dyb indadbuende afrunding. Af andre designkendetegn kan nævnes quattro-logoet, som er fræset ind under bagdørene, samt sidespejlene med deres kanter med mange facetter. Åbningen af dørene sker ved hjælp af touch-sensorer: Så snart døren registrerer håndens berøring, springer den let op og åbner op i en fastlagt åbningsvinkel.

Den ekstremt lave og samtidig meget brede C-stolpe minder om Audi Ur-quattro fra 1980’erne, og det samme gælder kraftige, bredere skuldre over hjulene. Dermed danner konceptbilen en logisk linje med de forskellige Audi Prologue-konceptbiler. De afbalancerede proportioner på Audi Q8 concept understreger for- og baghjulene i lige høj grad – også typisk quattro. De kraftigt fremhævede hjulkasser har en dobbelt udførelse. I panelområdet skinner dørene i børstet aluminium, som udgør en attraktiv kontrast til konceptbilens lakering i farven bombayblå.

Lav og kompakt – bagenden

En lang tagkantspoiler giver skygge til den meget lavt placerede bagrude på Audi konceptbilen. Under den danner en dobbelt udformet kant en markant form på den elektriske bagklap. Lygtebåndet, som strækker sig i hele bagendens bredde, er en del af en markant e-tron-lyssignatur. Det omfatter både bag- og stoplyset samt det dynamiske blinklys. De fire yderste lyselementer er indfattet af aluminiumslister og afspejler forlygternes semantik. De enkelte elementer i baglygten har også en åben udformning, og alle lysfunktioner realiseres på en dynamisk måde.

Nummerpladen på Audi Q8 concept er placeret på en sort afdækning mellem lygterne – et typisk kendetegn for Audi Ur-quattroen. Diffusoren er fremstillet af aluminium, mens dens pynteelement er udført i højglanspoleret kulfiber i designet Atlas. Denne materialekombination giver også et præg af sportslighed i området ved forlygterne. 

Se flere billeder: https://www.audi-mediacenter.com/en/audi-q8-concept-7197