Audi Aalborg

Audi SQ7 og SQ8 får nu benzinmotor

Audi præsenterer SQ7 og SQ8 med nye TFSI-motorer, og dermed reagerer mærket på den verdensomspændende trend med sportslige benzinmotorer i segmentet for high performance-SUV'er. Benzinmotoren giver hurtigere acceleration med 0-100 km/t på 4,1 sek., og når det gælder undervognen, er Audi SQ7 og SQ8 udstyret med en lang række hightechkomponenter. Modellerne introduceres på det danske marked i efteråret 2020.

4.0 TFSI-motoren

Med en ydelse på 507 hk og et drejningsmoment på 770 Nm er 4.0 TFSI-benzinmotoren garant for en aldeles kraftfuld fremdrift i de store SQ7- og SQ8-modeller. Sprinten fra 0 til 100 km/t klares på 4,1 sek. for begge modeller, og mellemaccelerationen fra 80 til 120 km/t tager blot 3,8 sek. Den elektronisk begrænsede tophastighed ligger på 250 km/t.

Biturbo-V8’eren er en hightechmotor. Systemet cylinder on demand (COD) frakobler fire cylindre midlertidigt, når man kører med moderat belastning, og det nedsætter forbruget. De to twinscroll-turboladere forbedrer opfyldningen af forbrændingskamrene, ved at de reducerer udstødningsmodtrykket og optimerer speederresponsen. De ligger i cylinderrækkernes 90-graders V, og denne konstruktion giver mulighed for korte gasvandringer og en spontan respons allerede ved lave omdrejningstal. I udstødningssystemet skaber to datafeltstyrede skiftespjæld den karakteristiske ottecylindrede lyd. Aktive motorophæng minimerer overførslen af vibrationer til karrosseriet, ved at deres svingspoler skaber faseforskudte modimpulser. De udligner motorens svingninger, så de dermed næsten elimineres helt.

Kraftoverførsel og undervogn sørger for sportslig kørsel

En 8-trins tiptronic og det permanente quattro-firehjulstræk overfører 4.0 TFSI-motorens suveræne kraft til vejbanen. Audi udstyrer som standard både SQ7 og SQ8 med de sportslige undervognskomponenter adaptive air suspension sport med regulerede støddæmpere og firehjulsstyring, hvor firehjulsstyring ikke tidligere har været standard. Den drejer baghjulene op til 5 grader i den modsatte retning ved langsom kørsel, så manøvredygtigheden øges, og vendediameteren reduceres. Fra 60 km/t styrer den baghjulene let i samme retning som forhjulene for at øge stabiliteten ved høje hastigheder og ved hurtige retningsskift.

Undervognspakken advanced omfatter endnu en yderst effektiv komponent – den elektromekaniske aktive krængningsstabilisering. Når bilen kører ligeud, sørger systemet via elmotorpåvirkning af stabilisatorerne for en høj rullekomfort. Det reducerer sidehældningen ved hurtig kørsel gennem sving. Pakken indeholder også sportsdifferentiale, som forskyder trækkraften efter behov mellem baghjulene ved hurtig kørsel gennem sving. Det giver endnu mere adrætte og præcise køreegenskaber.

Den elektroniske undervognsplatform fungerer som central styreenhed og kobler de fleste af bilens regulerede undervognssystemer sammen. Føreren oplever dette tætte samarbejde i form af maksimal præcision i køreegenskaberne. I Audi drive select-systemet kan føreren vælge mellem syv forskellige køreprofiler – comfort, auto, dynamic, efficiency, allroad, offroad og individual.

Audi SQ7 kører som standard på 20” fælge, mens man som ekstraudstyr kan få fælge på op til 22”. På SQ8 er standardstørrelsen 21”, og man kan tilvælge fælge i størrelse 22” og 23”. Bremseskiverne på forakslen har en diameter på 400 mm på begge modeller, og deres sorte bremsesadler er forsynet med S-logoer. Som alternativ tilbyder Audi ekstra effektfulde og stabile skiver af kulfiberkeramik til både for- og bagakslen. Her er bremsesadlerne lakeret i farven antracitgrå. Nyheder inden for infotainment, opkoblingsmuligheder og førerassistentsystemer fuldender teknikpakken i begge modeller – de gør kørslen og parkeringsmanøvrerne endnu mere behagelige og komfortable.

Audi SQ7 og SQ8 i Danmark

De nye SQ7 og SQ8 med benzinmotor introduceres i Danmark i løbet af efteråret 2020. Der foreligger endnu ikke danske forbrugsangivelser og priser, ligesom udbuddet af udstyr heller ikke er fastlagt.

Forbrugsangivelser

Angivelser vedr. brændstofforbrug og CO2-emission er afhængigt af den valgte dæk-/fælgstørrelse og opgøres her iht. tysk lovgivning efter NEDC (se vedhæftede dokument).

Audi SQ7
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 8,3
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 278-276

Audi SQ8
Brændstofforbrug ved blandet kørsel i km/l: 8,3
CO2-emissioner ved blandet kørsel i g/km: 276-275

Der tages forbehold for eventuelle ændringer og fejl.


Pressemeddelelsen blev sendt med Mynewsdesk